Lee-trail: inzichten en tips

ReizenReizen

Na een leuke ervaring als reisbegeleider in Noorwegen ging ik met enkele vrienden een 3-daagse trektocht ondernemen in het Groot-Hertogdom Luxemburg. De Lee-trail is een 53 km lange trektocht en de meeste wandelen hem in twee of drie dagen. Je wandelt van Ettelbrück naar Kautenbach of omgekeerd. Er worden ongeveer 2000 hoogtemeters overwonnen en er wordt voornamelijk op onverharde paden gewandeld. We hebben overnacht op 3 campings: Camping Du Moulin, Camping Du Nord en Camping Kautenbach. Deze 3 zijn eigenlijke de enige opties als je dicht bij de route wil blijven.

Impressie van het landschap van de Lee-trail
Prachtige bosrijke omgeving

Voorbereiding

Misschien kan het interessant zijn om mijn artikel over “Wat heb je nodig voor een meerdaagse trektocht” te lezen.

Gezien de ligging van de campings en de beperkte ervaring van een medewandelaar had ik besloten om de trektocht in 3 dagen te doen, maar het is ook te doen in 2 dagen. Mensen die langer onderweg willen zijn, kunnen na de Lee-trail verder gaan op de Eisleck-trail. Deze 2 trails zijn onderdeel van de Escapardenne en lopen van het Groot-Hertogdom Luxemburg tot in onze Belgische Ardennen. De Eisleck-trail wandelde ik al in mei 2018. Ik had nog een weekje verlof over dus er was tijd om de Lee-trail ook eens op mijn naam te zetten.

De Lee-trail is best een pittige trektocht. Probeer het gewicht van de rugzak dus zoveel mogelijk te beperken want je komt regelmatig steile stukken tegen. Om plaats en gewicht uit te sparen hadden we trekking food gekocht voor ‘s middags. Voor de 2de avond hadden we wel een blik ravioli mee (er is geen brasserie/restaurant bij Camping Du Nord). Bij de overige campings aten we in een restaurantje in de buurt (opgelet: je komt onderweg geen winkels tegen!). Als je nog niet veel hebt gekampeerd kun je hier alvast enkele handige tips vinden.

Door de bossen van Luxemburg op de Lee-trail
Kleine impressie van de paden

De route

Als je gaat: vergeet vooral niet te genieten van de prachtige omgeving. De Eisleck-trail kon ik al afvinken, maar ik vond de Lee-trail qua omgeving mooier. De Eisleck-Trail is wel minder zwaar dan de Lee-trail, dus als je nog niet veel ervaring hebt in trekkings zou ik eerst de Eisleck-trail proberen. We overnachtten op 3 prachtige campings (geloof mij, ik was net terug van Noorwegen). Iedere keer konden we onze tentjes opzetten aan een rivier en over het algemeen waren het rustige campings. Ze liggen ook aan of vlak bij de trail. Best wel vooraf reserveren (zeker in het hoogseizoen)!

De laatste dag (van Camping du Nord naar Kautenbach) is een lang en zwaar stuk van meer dan 20 km. Na de eerste 2 dagen heb je eigenlijk nog maar ongeveer 30 km achter de rug. Die laatste dag hadden we het dan allemaal ook wel wat zwaarder. We kregen ook een paar buien over onze hoofden, maar voor avonturiers als ons kon dat de sfeer natuurlijk niet verpesten. Ik herinner mij de laatste dag trouwens ook als de mooiste dag. We liepen zelfs door een paar verbrande stukken waardoor het plots leek alsof je in een ander land was.

Bij fysieke problemen heeft de Lee-trail wel een logistiek voordeel: er zijn verschillende treinstations die niet ver van de route liggen. We konden daar de laatste wandeldag een reisgezel afzetten en verder wandelen. Het openbaar vervoer is trouwens gratis in Luxemburg, dus daarvoor moet je het niet laten.

Trekking - Luxemburg - wandelen - rugzak - Lee-trail
Zicht op één van campings

Tot slot

Is er iets leuker dan met een groep vrienden een avontuur aangaan? Ik beleefde een leuke tijd en gaf een vriendin haar eerste ervaring met een trekkingsrugzak (en ze zal het niet snel vergeten). Als kers op de taart kwamen we ook wat wildlife tegen. Kwestie van het zwarte gat na Noorwegen nog wat groter te maken!

Als er vragen zijn over deze trekking kan je mij gerust contacteren via het contactformulier of via facebook. Je kan ook hier een reactie achterlaten.

Ben je zelf ook een fervent wandelaar? Dan zal deze post over drie mooie wandelingen in de Ardennen je misschien ook interesseren.